dilluns, 25 de setembre del 2017

Dia 6: World Trade Center, Districte financer i Brooklyn

Últim dia complet a la magnífica ciutat de NY, i que ràpids que han passat aquests dies! Hem fet moltíssimes coses, no hem parat, però ens en quedaran tantes per fer... haurem de fer una segona visita pròximament?¿?

El dia d'avui ens portarà al mític Wall Street (districte financer), inclosa la visita dura però ineludible del World Trade Center, visita al Brooklyn Briddgper acaber el dia a Brooklyn, veient un partidet de hockey sobre gel!!

Per començar el dia però, fem el nostre tercer intent (i últim perquè no ens queden més dies, així que avui sí o sí!), al Empire State Building. La nostra intenció era visitar-lo a primera hora del matí, per veure com es desperta la ciutat de NY, en contrast amb la posta de sol que vam veure ahir des del Top of the Rock. Ho hem intentat 2 dies, però tot i ser primera hora del matí, hi havia tanta cua (suposem per ser cap de setmana) que cada vegada havíem desistit en l'intent. Avui al ser dimarts, sembla que tindre més sort i hi haurà menys gent!

Matinem molt, i sense esmorzar, a les 8 del matí ja som a la cua per a passar els controls de seguretat. Com que aquesta entrada també està inclosa en el City Pass que tenim, no hem de fer cua per a comprar les entrades, i podem anar directe a passar els controls. Paciència i finalment cap a d'alt!

La terrassa observatori es troba a la planta 86 del Empire State Building. Hi ha un altre observatori a la planta 102, però aquest no està inclós amb l'entrada general, i s'ha de pagar un preu extra per a poder accedir-hi. A aquesta hora del matí la veritat és que la cua ha avançat ràpid, i a la planta 86 no hi ha massa gent, perfecte per a poder fer fotos i veure les vistes amb tranquilitat.

Tot i que el dia s'ha llevat una mica emboirat, les vistes són molt maques. Podem veure el districte financer al fons, amb el seu nou gratacels One World Observatory.

A diferència del Top of the Rock que vam visitar ahir al vespre, l'observatori de la planta 86 del Empire State Building està completament envoltat per una balla, cosa que fa que les vistes, i les fotos no surtin tan maques.

Fem fotos des de tots els angles possibles, i cap a les 9 ja som a baix. Ens ha agradat poder veure les dues cares de NY, al capvespre ahir des del Top of the Rock, i quan tot just es desperta, avui al matí des de l'Empire State Buiding.

Després d'esmorzar, agafem la línia vermella per anar fins a la part sud de Manhattan, i baixem a Chambers Street, just davant la St Paul's Chapel. Aquesta és una capella històrica que data de l'any 1766, però que recentment s'ha fet més coneguda arrel dels terribles atemptats del 11S a les Torres Besones.

Està situada davant el que abans era el World Trade Center, i que ara és una àmplia explanada on encara treballen les excavadores en la reconstrucció de la zona. El 11 de Setembre de 2001, aquesta petita capella va restar intacte mentre 7 grans edificis del seu voltant s'ensorraben.

Durant els 9 mesos posteriors als atacs, aquesta capella va ser el refugi de centenars de bombers i voluntaris que van participar a les tasques de rescat i retirada de runa. Per altre banda, familiars de les persones desaparegudes arribaven aquí en busca d'informació i consol.

L'església és molt petitona, acollidora, però ara ja enfocada del tot als atacs del 11S, amb exposició de fotos, objectes dels atacs, en record a les víctimes i als bombers i voluntaris que van participar en les tasques de rescat.

Sortim de St Paul's Chapel, i just davant ens queda la gran explanada on ara es troba el Memorial del 11S. La veritat es que s'encongeix el cor només d'estar en aquest lloc, on van tenir lloc fets tan terribles, i on es va viure tant terror.

És una sensació tan difícil de descriure. Suposo que com tots els turistes que visiten NY, aquest lloc és un d'aquells d'obligada visita, però que t'agradaria no haver d'estar visitant. Es fa dificil imaginar que en el mateix lloc on ara estem passejant, uns anys enrrera s'hi visqués una de les tragèdies més grans de la història recent del món.

Aquest Memorial del 11S, està format per dues enormes fonts quadrangulars, situades en el lloc exacte on hi van haver les dues torres, sobre els quals desemboquen cascades que es perden en el centre. El que més extrameix però, són els noms de totes les víctimes que van morir en els atemptats, escrits als laterals de les dues enormes piscines.

Amb el cor encongit, ens dirigim al Museu del 11S, que es troba en la mateixa explanada. Com que portem el NY Pass, no hem de fer cua a les taquilles, i podem anar directament a passar els controls de l'entrada.

El Museu del 11S es troba situat a 21 metres sota terra, sota el que van ser els fonaments de les torres i on ara hi ha les piscines. Si el Memorial encongeix el cor, el Museu encare és molt més dur. Aquí es troben tot tipus d'objectes d'aquells dies, cartells de busca de desaperaguts, flors, objectes personals recuperats de les runes de les torres, elements constructius dels edificis, cotxes de bombers que van participar en el rescat de les víctimes...

També es poden veure vídeos d'aquell dia, explicacions del que va passar, dels avions, dels terroristes... Un dels elements més representatius és l'anomenada "última columna", que va ser l'última resta del World Trade Center a ser retirada, i que es va convertir en un monument a les víctimes i als bombers i voluntaris de les tasques de rescat.

Sense dubte però, la part més dura és la sala on es mostren les fotografies de totes les víctimes del 11S, i que nosaltres particularment no vam ser capaços de visitar més que uns minuts, amb llàgrimes als ulls. Realment la visita a aquest museu és molt dura.

Sortim amb el cor encongit i mal cos. Mengem alguna cosa ràpida, i ens n'anem cap a una de les altres zones més importants del Lower Manhattan, la zona financera de Wall Street.

Per mala sort tenim poc temps per a visitar Wall Street, ja que la visita al Museu del 11S ens ha portat més temps del que pensàvem, però si que podrem almenys veure alguns dels seus llocs més emblemàtics, com l'edifici de la borsa de NY, el Federal Hall i amb l'estatua de George Washington al davant.

I evidentment, ningú pot visitar aquesta zona sense fer-se la típica foto amb el Toro de Wall Street!!

La volta per Wall Street ha estat curta, però volem travessar el Pont de Brooklyn abans no es faci fosc, per tant ens encaminem cap allà!

El Brooklyn Bridge va ser construit entre els anys 1870 i 1883 i, en el moment de la seva inauguració, era el pont penjant més gran del món, i el primer suspès mitjançant cables d'acer.

La visita al pont de Brooklyn és d'aquelles absolutament obligades a NY. Les vistes de la ciutat des del pont són precioses, i un plaer poder disfrutar del passeig per aquest enorme pont, amb els emblemàtics taxis grocs passant-te per sota, com hem vist en tantes pelis.

Aproximadament tardem una hora en recórrer els seus 1,8 quilòmetres de llarg, entre parades per disfrutar de les vistes i algunes fotos, mente el sol es va ponent a NY, i la ciutat es comença a il·luminar.

Ja és ben fosc quan arribem a Brooklyn, i des d'aquest costat del Riu Hutson, el districte de Manhattan es veu impressionant il·luminat a aquesta hora. Per a tenir unes bones vistes de Manhattan des de Brooklyn, el millor és anar a la zona anomenada Dumbo. Nosaltres anem concretament al Brooklyn Bridge Park, des d'on es tenen unes vistes espectaculars!

Unes vistes precioses de NY!! Nosaltres les hem vist de nit, però segur ha de ser un lloc molt maco per a venir a passejar durant el dia! Ho haurem de deixar per a la pròxima visita a la ciutat!

I per acabar un dia tan complert, ja que estem a Brooklyn, què tal si anem a veure un partit de hockey sobre gel??

Quan miravem activitats per fer en els dies que estariem a NY, vaig veure que es jugava el dervi entre els dos equips de hockey sobre gel de la ciutat de NY! els NY Islanders amb els NY Ranger! Així que vaig fer coincidir el dia de la nostre visita a Brooklyn amb el del partit, ja que es jugava al Barclays Center de Brooklyn, estadi dels NY Islanders. Però d'això en Jordi no en sabia res, ja que va ser el seu regal d'aniversari avançat un parell de dies! Per un jugador de hockey com ell, era aposta segura com a regal, i així va ser, li va encantar!

El hockey sobre gel és tot un espectacle, tal com es veu a les películes! A més el partit d'avui coincideix que és el dervi entre els dos equips de la ciutat de NY. Molt emocionant! Finalment, victòria de l'equip local, els NY Islanders!

I amb aquest partit, acabem un dia molt complert! Amb una mica de tristesa però, perquè demà ja ens toca tornar cap a casa!

Marta i Jordi, des de NY.