dimarts, 15 de desembre del 2015

Dia 17: Camí d'Agra: Baori de ABHANERI i FATEHPUR SIKRI

Els dies del nostre viatje per la Índia comencen a arribar a la recte final. Després de dos setmanes estem quedant fascinats pels país, tot i que encara és poc temps per a poder dir que ens hi hem adaptat, però comencem a poder deixar una mica els prejudicis a banda, i obrir la ment per entendre'l, i és que Índia és molta Índia, i no és fàcil trobar-li el pols d'entrada.

Per a aquesta recte final, ens queden dues de les visites més esperades de qualsevol tour per aquesta zona del país, el famós Taj Mahal, i la caòtica i mística Varanasi. Però per això encara queda...

Avui sortim de Jaipur molt aviat al matí per posar rumb a Agra, un dels plats forts d'aquest viatge a la Índia. En total fins a arribar a Agra, tot i que només són 250 km, ens esperen unes 6 horetes de cotxe. Però pel camí, farem un parell de visites interessants, i així no se'ns farà tan pesat el camí.

La primera visita serà a l'espectacular Chand Baori de Abhaneri, a uns 95km. de Jaipur. Va ser construit en el segle IX, i se l'anomenta el temple dels mil esglaons, tot i que realment en té uns 3.500. Aquest va ser un dels primers baoris que es van construir a la Índia.

Però què són baoris? Els baoris són pous en forma de con invertit, i amb diverses terrasses unides per escales. Concretament aquest, té una profunditat de fins a 30 metres! Aquesta multitud de trams escalonats i terrasses permetia que molta gent pogués accedir a l'aigua del pou de forma simultània, i fos quina fos l'altura de l'aigua en aquell moment.

El Chand Baori té 13 nivells i trams d'escales a tres dels seus laterals. En el quart lateral es troba el temple de Harshat Mata, amb 3 enormes terrasses on avui dia encara es realitzen rituals. A tot el lateral de la planta superior hi ha una galeria d'arcades on antigament hi havia figures dels déus.

La visita al baori no ens ocupa més de mitja horeta, però és realment interessant. No es pot accedir a la zona d'escales i molt menys baixar a l'aigua, però impacte la profunditat i dimensions d'aquest pou.

Sortint del Baori, visitem un petit temple que hi ha just al costat, el Harshshat Mata. És un temple molt antic, de la dinastia Rajput, construit en els segles VIII i IX, i que no està en gaire bon estat de conservació, però encara s'en conserven alguns relleus interessants.

Seguim el camí cap a Agra, i 40 km. abans d'arribar, parem a fer una última visita, a Fathepur Sikri. Aquesta va ser la capital del regne mogol durant 14 anys, fundada per el Rei Akbar entre els anys 1571 i 1585. Després, es creu que la ciutat va ser abandonada per falta d'aigua, i els seus tresors van ser saquejats. Va ser declarada Patrimoni de la Humanitat l'any 1986. Consta de grans places públiques i palaus privats, amb barreja d'estils hindús i islàmics.

Aquest enorme complex està format per dues parts, la part civil, amb els palaus i residències, i la part religiosa, on es troba la gran mezquita de Jami Masjid, que visitarem més tard.

La zona dels palaus i residències és enorme, però sota aquest sol de justícia es fa dur passejar per les seves grans esplanades. La veritat és que a part de les enormes dimensions del recinte i edificis, no ens està agradant gaire, els edificis estan completament buits, i tampoc es pot entrar a gaire enlloc. No tadrem gaire a sortir. Em de dir que és un complexe impressionant, i segurament amb molt valor històric, però nosaltres, potser no teniem el dia, o la calor, o no sabem què, però no ens ha agradat gaire.

Sortint del recinte dels palaus, anem a veure la mesquita de Jami Masjid. Ens fan deixar les sabates a l'entrada, i en Jordi tapar-se el genolls amb un pareo. I aquí comencem a veure el què ens espera, el que esperàvem trobar a Jaipur i no vam veure, fins ara.

A la porta d'entrada se'ns enganxa un noiet que ens diu que ens acompanyarà i farà de guia. Li diem que no, gràcies. Continua, que no hem de pagar res, que ell ens acompanya perquè té ganes de practicar anglès. No, thank you. Continua... que els turistes no poden anar sols pel recinte i és obligatòri que ens acompanyi. Li diem que sabem que això és mentida, no, thank you. I aquí ja s'escalfa una mica més la cosa, i ens comença a intentar fer pena i dir que som uns desagraïts, que ell només ens vol ajudar, que només vol practicar anglès, que li estem faltant al respecte... I aquí ja si que no, amb un to més pujat i més desagradable del que m'hagués agradat, li dic que és ell que no ens està respectant, que li hem dit moltes vegades que no, i que volem passejar sols i estar tranquils. Ell continua, però al final, després de plantar-nos i una bona emprenyada, es dona per vençut, i ens diu que ok, però que després passem per la seva botiga... evidentment aquí estava el trucu...

Continuem passejant pel recinte, que sí que és impressionant, però el mal rato que hem passat ja ens ha deixat una mica amb mal cos... Intentem asseure'ns en un racó, però de seguida apareixen uns nens demanant el que sigui... cookies, sweets, champú, money... ufff... que dificil es fa no fer-los cas, però si els donem algo és molt pitjor. Ens està agobiant tanta insistència, realment tant agobio no l'haviem sentit fins avui. Ja no podem més de treure'ns la gent del damunt, així que abans del que ens hagués agradat, sortim de la mesquita, i tornem al cotxe per posar rumb a Agra.

En poc més de mitja hora ens plantem a Agra, i com que tenim ganes de més, demanem a Mr. Think fer alguna altre visita abans d'acabar la tarda. Volem anar a veure la posta de sol amb vistes al Taj Mahal des de l'altre costat del Riu Yamuna, però com que encara queda estona, primer anem a veure el Mausoleu de Itimad-Ud-Daulah,

Aquest mausoleu també és conegut com el Petit Taj, ja que es diu que va servir d'inspiració per a la construcció del Taj Mahal. A més en aquest mausoleu està enterrat Mirza Ghiyas Beg, que és l'avi de Mumtaz Mahal, la dona en honor a qui es va construir el Taj Mahal i on està enterrada ella i el seu marit, l'emperador Shah Jahan, que va ordenar la construcció del monument.

Aquesta maravella de mausoleu es va construir entre els anys 1622 i 1628, y és tot de marbre blanc, amb incrustacions de pedres precioses i semi-precioses, amb dibuixos geomètrics i senefes de flors.

No és un monument gaire visitat, ja que molts turistes que visiten Agra tant sols fan una visita ràpida al Taj Mahal, i abandonen la ciutat. Però a nosaltres ens ha agradat molt! Hem pogut fer la visita sense gairabé ningú, i es respira tranquilitat, cosa difícil de trobar a Índia. El mausoleu és petit, però molt bonic. Els detalls en el marbre i les incrustacions estan molt treballats.

I d'aquí, ara sí, a veure el Taj Mahal! Quins nervis! Sembla mentida, però a mi em passa que quan porto molt temps somiant en visitar un lloc o veure un monument, i sé que el tinc molt a prop, encara que no el pugui veure, tinc els nervis a la panxa...

Veure la posta de sol sobre el Taj Mahal, és una de les fotos que més persegueixen tots els turistes que visiten Agra. Hi ha dues opcions per a poder disfrutar d'aquest moment amb les millors vistes. La primera opció és veure la posta de sol des dels Jardins de  Mehntab Bagh, que queden just cara a cara amb el Taj Mahal, a l'altre costat del Riu Yamuna. L'entrada són 100 INR (uns 1,40€), per tant no és cap fortuna, és un preu molt assequible si es tria aquesta opció. L'altre opció és la de no entrar als jardins, i borajar-los per fora, fins a accedir al riu, des d'on es tenen casi les mateixes vistes que des dels jardins, però enlloc d'estar just davant, estàs una mica més en un lateral, i ara hi ha una balla que no et deixa accedir al riu. Aquí ja queda al gust de cadascú escollir la opció que més li agradi.

El conductor ens deixa a l'entrada dels jardins Mehtab Bagh, però no entrem i continuem recte per aquell carrer, borejant la balla dels jardins, fins a arribar a tocar del riu. I el moment arriba, i ens quedem amb la boca oberta, tot i haver-lo vist centenars de vegades en foto o en documentals, un cop el tenim davant no ens decepciona.

Ens estem una bona estona deleitant-nos amb les vistes, fem que la càmera tregui fum, i ens sembla mentida de veritat tenir-lo a davant.

Poc a poc però, la llum es va apagant, fins a convertit el monument només en una silueta. És moment ara ja de marxar. Demà ja tindrem temps per poder-lo disfrutar de més a prop!

Anem al nostre hotel, el Atulyaa Taj, un hotel molt correcte, i situat molt proper a Taj Mahal, i amb bones vistes d'ell des de la terrassa. El millor és que les taquilles d'accés al Taj Mahal i d'on surten els trenets que t'hi porten estan a tant sols 5 minuts a peu, així que ens anirà perfecte per demà al matí quan a les 5,30 a.m. haguem d'arribar-hi!

Marta i Jordi, des de Agra.