dijous, 2 de gener del 2014

Dia 4: Cap d'any a Salzburg

Avui ens llevem a la ciutat de Salzburg, per passar el Cap d'any en aquesta ciutat màgica. Esmorzem aviadet a la Pensión Jahn, ja que com que només estarem un dia a la ciutat, volem aprofitar per veure el més important.

A les 9 ja sóm al carrer, i anem cap al centre. La nostre pensió es troba a uns 20 minuts a peu del centre, una mica lluny, però prou a prop perquè poguem anar-hi a peu. Ens vam decidir tard a passar el cap d'any aquí, així que els bons hotels a preus assequibles i prop del centre ja estaven agafats, encara sort que vam trobar aquest.

Arribem al centre, i la primera visita obligada quan s'està de turista per la ciutat de Salzburg, és la casa natal de Mozart. És la casa on va néixer i viure fins als 17 anys d'edat. Actualment la casa és un museu que guarda objectes personals del compositor i de la seva família, i fa un recorregut explicatiu per tota la seva vida, des que va néixer a Salzburg, la seva infància amb la seva germana, fent demostracions i concerts per totes les corts europees, la seva vida a Viena, el seu matrimoni i fills, fins la seva mort, així com tota la seva obra. La casa en si no és molt interessant, però el recorregut per la vida de Mozart fa que valgui la pena la visita al museu.

Sortint de la casa de Mozart ja és mig matí, són al voltant de les 11, i ens queda la segona visita obligada és la Fortalesa de Hohensalzburg, situada dalt del turó que presideix la ciutat. Per pujar fins dalt es pot agafar un funicular, on hi ha una cua llarguíssima, o fer cames, i nosaltres vam decidir fer cames per cremar el frankfurt que ens menjarem després per dinar.

La fortalesa és molt gran, i es visiten els patis d'armes, i amb la mateixa entrada es pot visitar part de les habitacions interiors i la torre de la muralla. No sabem si per ser cap d'any la gent fa més el turista, però trobem molta gent dins el recinte, i cues també per accedir a les habitacions interiors i la muralla, així que vinga, a fer cua!

Les habitacions interiors de la fortalesa estan completament buides, hi ha una part on es visiten les cambres que allotjaven als arcabisbes, amb l'ajuda d'una audio-guia que t'ajuda a entendre millor el que vas veient. Les altres dependències que es visiten també estan buides, però tenen una gran col·leció d'objectes bèl·lics, uniformes, armes, eines, pintures, etc.

A nivell personal, creiem que per la única cosa que val la pena la visita a la fortaleza, és per les vistes tan impresionants que té de la ciutat de Salzburg  i dels voltants, però per les sales interiors, no val la pena.

Baixem de la fortalesa cap a les 2 del migdia, amb la missió de buscar un lloc on poder reservar taula per aquesta nit de cap d'any, perquè preveiem que estaran tots els restaurants plens. Preguntem a un parell del centre que ens fan bona pinta, i a preus normals, ja que molts dels restaurants tenen menús de cap d'any caríssims! Tots ens diuen o que està ple, o que no reserven per aquesta nit i que provem sort a veure si tenen lloc. A la que ens allunyem del centre en trobem un parell més que al preguntar si que ens poden reservar per la nit, però a les 6 de la tarda!! Però si aquesta hora es berena i no es sopa! I que farem des de les 7 que acabem de sopar fins a l'hora de les campanades??? Res, que desistim en l'intent de reservar res, i decidim que quan arribi l'hora probarem sort en algun lloc, i sinó sempre ens quedaran els frankfurts de les paradetes d ela plaça.

Finalment amb tanta visita i buscar restaurant per la nit se'ns han fet casi les 3 i la gana apreta, així que per dinar ens n'anem a la plaça on aquesta nit fan el concert de cap d'any, i fem una tapeta de calamars, un frankfurt i un wratsburt (no se com s'escriu...)  un parell de birres! Pels carrers ja hi ha molt ambient, la gent queda amb els amics i beuen copes de cava que venen a cada paradeta del carrer.

També hi ha unes paradetes molt curioses on només venen figuretes de porcs, de totes les mides. Es veu que és una tradició austriaca, de regalar el dia 1 de gener una figureta d'un porquet a les persones estimades, perquè els hi porti sort durant l'any... una tradició com una altre... nosaltres menjem raïms... però per si de cas és veritat que porten sort, nosaltres ja tenim els nostres porquets! Com que perquè funcioni te l'han de regalar, nosaltres ens l'hem autoregalat l'un a l'altre!

Cap a les 4 de la tarda, i després de portar moltes hores voltant, marxem cap a l'hotel, per descansar una mica, fer una bona dutxa i preparar-nos per la nit.

Tornem a sortir al carrer cap a les 8 per buscar restaurant. Continua siguent molt aviat pel que estem acostumats a casa nostre, però si anem més tard ens arrisquem a no trobar cap restaurant que ens vulgui donar menjar. Tardem uns 15 minutets a peu fins al centre, i intentem probar sort en una pizzeria que hem vist al matí, però la cua surt a fora el carrer, així que desestimem la opció. Continuem per un carreró petit on hem passat al matí i hi ha una altre pizzeria molt més petitona i amagada, i aquesta vegada tenim sort!! Així que sopar de cap d'any, aquest any serà una pizza!

Ja que una pizza no sembla un gran menú de cap d'any (tot i que per mi una pizza sempre és festa!) ens permetem demanar un bon vi, i una creepe de postre (avui no s'han de mirar les calories...).

Un cop acabats de sopar són les 10,30 del vespre, ens posem totes les capes de roba que portem per aguantar el fred, ja que estem a -5ºC (podria haver estat pitjor..). Bufanta, gorro, semarreta tèrmica.... ho tenim tot, doncs som-hi, a celebrar el cap d'any! Com que encara ens queda estona fins les 12, ens dediquem a passejar pel centre. Hi ha moltíssima gent pels carrers, bevent cava a les paradetes i tauletes que posen per les places i carrers, tirant petards. La festa de cap d'any es celebra a la Residenzplaz, hi ha un escenari on a hores d'ara ja hi ha concerts, paradetes a tot el voltant, i la plaça plena de gom a gom.

El grup que toca a l'escenari es dedica a fer versions de cançons molt conegudes, i la gent està molt animada. Nosaltres ja tenim a punt els nostres potets de raïm que hem portat des de casa, i una ampolleta de champagne quehem comprat en una paradeta, tot a punt!!

El cantant anuncia que aquesta serà la última cançó, així que ho preparem tot, treiem els raïm, ens traiem els guants per poder menjar-los bé, i esperem el gran moment! Però aquí el gran moment no l'anuncien tant com a casa nostra, així que acaba la cançó, comencen una conta enrrera que detectem a la meitat ja que és amb austriac, i tot just quan ens adonem que ja hauriem d'haver començat a menjar els raïms, ja s'estan felicitant uns els altres el nou any 2014! però weno, tot i així, nosaltres ens acabem tots els raïms, com diuem val més tard que mai... BON ANY NOU!

Just entrar al nou any, comença a sonar el Danubi Blau, així que com és tradició a Salzburg, comencem l'any ballant un vals! "Allá donde fueras, haz lo que vieras!" Sense cap mena de dubte un cap d'any diferent i molt especial!

Poc a poc la plaça es va buidant, pel que sembla ells la festa la fan abans, i no ens extranya, si sopen a les 6! Tornem cap al pont a veure els focs artificials i petards que tothom tira pels carrers, i poc a poc ens anem retirant cap a la Pensión Jahn. Ha sigut un dia molt llarg i cansat, però també molt especial, no cada 31 de desembre es pot celebrar l'entrada del nou any des de la històrica ciutat de Salzburg!

MOLT BON ANY NOU 2014 A TOTHOM!!