divendres, 17 d’agost del 2012

Dies 3, 4 i 5: Borneo

Selamat pagi!

Ja tornem a ser aquí! Hem tornat a la civilització, amb molta pena, perquè ens haguéssim quedat a Borneo una temporada més! Allò si que és tranquilitat i pau! Només podem definir aquests dies amb una paraula, IMPRESSIONANTS!

El dia 15 d'agost ens vam llevar a les 5,10h, tot i que haviem de llevar-nos a les 4,30h, però teniem el rellotge malament. Així que corrents cap a l'aeroport. Aquella nit pràcticament no vam dormir res, entre el jet lag i que haviem dormit a l'avió, no vam clucar l'ull!

El nostre vol a Borneo era amb la companyia Kalstar, que va sortir puntual a les 7 del mati. El vol durava una hora i quart i vam aterrar a Pangkalan bun perfectament! Quan vam contractar aquest tour, ho vam estar pensant durant molt temps, ja que les úniques copanyies aeries que volen a Borneo des de Java, són companyies que es troben a la llista negra de companyies aeries, Indonesia se'n porta la palma en companyies que estan en aquesta llista. Però després de buscar informació i parlar amb gent que hi havia volat sense cap problema, ens vam decidir. I hem de llançar una llança a favor d'aquesta companyia Kalstar. A vegades pensem que estan a la llista negre perquè els avions cauen cada dos per tres, però no és així. Aquesta companyia està operativa des de l'any 2000, i mai ha tingut cap accident. Cert és que els avions són vells, i de segona mà provinents d'altres companyies, però es troben en bones condicions. Són com qualsevol altre low cost que voli per aquí. El que si que tenen són molts retrassos, cancelacions de vols, pèrdua de maletes... Se sap l'hora que posa la targeta d'embarcament, però mai l'hora real que l'avió s'aixeca. Per tant, si algú està pensant agafar aquesta companyia, nosaltres ens hi vam sentir segurs en tot moment, i penseu que us diu això una persona que té pànic a volar! Però sobretot, sigui amb aquesta companyia o una altre, o amb vaixell, no us perdeu Borneo!!!

Tot i lo gran que és Borneo, i que aquí podríem passar-hi setmanes i setmanes recorrent les seves selves, poblets i platges, no tenim tant temps, així que podrem fer-hi només una petita incursió. Quan vam decidir viatjar a Indonesia, ni se'ns havia passat pel cap visitar Borneo, realment ni tant sols sabíem que una part de Borneo pertanyia a Indonesia. Va ser buscant informació que el vam descobrir, les seves selves espectaculars, però sobretot, ens va cridar l'atenció el fet de ser l'únic lloc al món, junt amb Sumatra (Indonesia també) on queden orangutans en estat selvatge! L'experiència de poder veure'ls i compartir tres dies amb ells i el seu entorn, vivint en una petita barqueta, prometia molt, i no ens la vam voler perdre!

Una de les alternatives més factibles, sobretot si es tenen pocs dies per visitar Borneo, és contractar un dels tours que fan el recorregut en klotok pel riu Sekonyer (única manera d'accedir al parc), per visitar la reserva de Tanjung Puting. Hi ha moltes agències que ofereixen aquest tour, a preus molt diversos. Nosaltres hem contractat aquest tour a través de l'agència come2indonesia, una agència creada per un espanyol, en Norberto, que ofereix tours a bon preu, i té molt bones referències a la xarxa, i realment no ens vam equivocar, perquè tot va anar genial, i l'experiència és increible! Des d'aquí recomanem aquesta agència, amb personal molt amable, i que ens va fer viure una experiència única!

Quatre pinzellades de Borneo...

L'illa de Borneo (que en indonesi rep el nom de "Kalimantan") és la tercera illa més gran del món i està situat al nord de l'illa de Java (Indonèsia), al centre geogràfic de la zona marítima del sud-est d'Àsia. L'illa està dividida entre tres països: Brunei, Indonèsia i Malàisia. Aproximadament el 73% de l'illa és territori d'Indonèsia. Els estats malasis de Sabah i Sarawak, al nord ocupen prop del 26% de l'illa. L'Estat sobirà de Brunei, situat a la costa nord, comprèn aproximadament 1% de la superfície de Borneo.

Borneo és la llar d'una de les selves més antigues del món, juntament amb la selva tropical de Daintree a Austràlia i a la selva amazònica. Aquesta selva tropical té una antiguitat de més de 130 milions d'anys, i es considera el bosc tropical més antic del món. En aquest entorn hi ha al voltant de 15.000 espècies de plantes amb flors amb 3.000 espècies d'arbres, 221 espècies de mamífers terrestres i 420 espècies d'aus. La selva tropical de Borneo és un dels únics hàbitats naturals que queden en el món on viuen orangutan en estat salvatge, i que actualment estan en perill d'extinció.

Malauradament, l'àrea de selva tropical de Borneo s'està reduïnt a causa de la tala d'arbres per a la indústria de la fusta. La meitat de l'adquisició anual mundial de fustes tropicals prové de Borneo.

Nosaltres hem visitat el parc de Tanjung Puting, situat al sud de la illa de Borneo, tocant al Mar de Java:

Aquest parc es compon de 415,040 hectàrees de selva. Dins el parc hi ha quatre centres de recerca per a l'estudi i la rehabilitació d'orangutans i altres primats. Camp Leakey, fundat el 1971, va ser el primer d'aquests centres. El parc va ser designat com a Reserva de la Biosfera de la UNESCO el 1977 i com a parc nacional el 1982.

A més dels orangutans, al parc és també la llar dels gibons, macacos, el lleopard ennuvolat, óssos malais, senglars, porc espins, i cérvols. El parc també compta amb molts rèptils, entre ells cocodrils, llangardaixos i serps, aus, i insectes.

L'itinerari que hem seguit en aquests 3 dies de tour ha estat el següent:

- Dia 1: Vol a Pangkalan Bun des de Jakarta. A l'arribar a l'aeroport, trasllat fins a Kumai per començar a remuntar el riu Seyoker a bord d'una barqueta anomenada Klotok. A la tarda visita de l'estació Tanjung Harapan, i descans observant la flora i fauna de la selva. Dormir a bord del Klotok.
-Dia 2: Al matí visita de l'estació Pondok Tanku, i a la tarda visita del Camp Leakey, centre d'investigació i rehabilitació d'orangutans des de 1971, on almenys 300 orangutans han estat curats i retornats a la selves. Dormir al Klotok.
- Dia 3: De bon matí, gaudir dels últims moments dels sons de la selva, i dirigir-nos al port de Kumai, trasllat a l'aeroport, per agafar el vol direcció Semarang (illa de Java).

Resumint, aquesta serà la ruta per aquests 3 pròxims dies:

Ara sí, després de tanta explicació, arriba el moment de viure-ho i veure-ho en persona!

Al arribar a l'aeroport ens espera l'Igo (el nostre guia a partir d'ara), un balinès que va aprendre l'espanyol a Mèxic, un tiu molt ben parit, que ens ha explicat moltíssimes coses de les selves i els orangutants, i sempre ha estat pendent de nosaltres, llàstima que fos del madrid, jeje.

Des de l'aeroport ens treslladem a Kumai, i alla veiem per primera vegada el nostre klotok, que serà la nostre casa, hotel, restaurant i transport, els pròxims 3 dies. És molt senzill, però a nosaltres ens va semblar un hotel de 5 estrelles!

Engeguem motors mentre l'Igo ens fa una petita explicació del que veurem i quins animals podem trobar. Mentre el klotok va tirant pel riu Sekonyer, el nostre cuiner particular Imbra, ens deleita amb un menú exquisit, però on almenys podíem menjar 8 persones!

A les 3 de la tarda, arribem a la primera de les plataformes on es dona de menjar als orangutans. Abans fins i tot que arribin els rangers amb el menjar, ja comencem a veure alguns orangutants que s'acosten pels arbres. La primera impressió va ser brutal! Semblava mentida que poguéssim estar allà tan a prop seu, a la seva selva.

Quan el menjar arriba, podem veure fins a 5 orangutants diferents a la plataforma, a tant sols uns metres, una sensació genial, i són preciosos!!! Com no, la Marta es fa un fart de fer fotos!

Al cap d'una hora, tornem al klotok, i fem camí per buscar un lloc per passar la nit, ja que a les 5,30h ja es fa fosc a Indonesia. De camí però, fem una parada a un poblet que hi ha dins la selva, i on només s'hi accedeix pel riu, és el Sekonyer Villa. Tot i estar perdut enmig de la selva, ens sorprèn lo bonic que és el poble, lo ben arreglat que ho tenen tot, i les parabòliques!! No se'n salva ningú! És un poblet molt tranquil, que ens ha encantat, i la seva gent tant alegre, que ens reben amb un somriure, tot i que casi ni ens presten atenció, i això s'agraeix, no sentir-te per una estona com un bitllet amb potes!

Durant el trajecte veiem molts més animals, monos nassuts que fan molta gràcia, també macacos i gibons, molt xulus!

Parem en una zona on hi ha uns altres klotok, tots separats uns dels altres. Quan cau la nit, ens posem les botes amb el sopar, i flipem veient la quantitat d'estrelles que es veuen, mai n'haviem vist tantes! A les 8h, ja som dins el sac! Estem rebentats, ja que la nit anterior no vam dormir res pel jet lag, i avui ha sigut un dia intens! Dormim a la coberta del klotok, amb uns matalassos que ens preparen, i dins una mosquitera essencial per sobreviure a la selva. Bona nit!

Ens llevem a les 7,15h! Hem dormit casi 12h, però és que estàvem morts, i em dormit molt i molt bé, del tirón, millor del que pensàvem, ja que això de dormir amb els sorolls de la selva no sabíem com ho portaríem, però és genial!

A les 9h, hem de ser a la segona plataforma. L'esmorzar que ens fotem també és espectacular! Que més es pot demanar que un bon cafè i creeps de plàtan, mentre el klotok avança per les selves de Borneo!

Allà ens estem una bona estona, però tant sols venen un parell d'orangutants. Una mica decepcionats, al cap d'una estona pleguem veles i tornem al klotok. La sorpresa ens la trobem allà, quan arribem a la plataforma per embarcar, el cuiner comença a cridar-nos perquè hi anem ràpid, hi ha un orangutan just al costat del nostre klotok!!! Arribem saltant pels altres klotoks, i allà ens el trobem! És genial, el tenim a 1 metre! Li donem plàtans i ens els agafa de les mans, molt delicadament, una sensació espectacular!!!!

Quan ja el tenim ben alimentat, engeguem motors i cap al següent destí! Després de dinar anem a la tercera plataforma. Aquí és on es poden veure més orangutans i estan més acostumats als humans. En el moll ja ens espera en Percy, un orangutan que s'ha acostumat a mendicar menjar als visitants. Pels camins fins a les plataformes, tenim 3 orangutants que ens segueixen i fan tombarelles! Sembla impossible poder caminar al seu costat tan tranquils!

Al arribar a la plataforma, ja hi ha algun orangutan menjant tranquil·lament. Però la tranquil·litat s'acaba quan arriba ell, el rei de la selva! Es diu TOM, i és el que anomenen "macho alfa", el rei del territori. És una bestia enorme, ens impressiona moltíssim!!! Fins i tot baixa de la plataforma i espanta uns quants turistes passejant-se tant panxo! Ens estem unes 2 hores mirant-lo, fins que l'Igo ens fa marxar!

El dia ha sigut espectacular, quantes emocions juntes! Ara torna a tocar buscar un lloc per passar la nit!  El nostre klotok avança pel riu, amb les llums apagades, només guiat per la llum de la lluna, i guiat per les cuques de llum que hi ha a milers ens els marges del riu! Sopar boníssim, fins i tot una dutxa amb l'aigua del riu marró, però que se'ns posa de meravella, i a dormir!

Avui al matí ens hem llevat a les 6h, per agafar el vol a les 9h. Ens hem despedit de la tripulació, i l'Igo ens ha acompanyat a l'aeroport. L'Igo ha estat un guia increible, molt atent, sempre pendent de tots els detalls, ens ha explicat moltíssimes coses, i ens ha fet sentir com a casa en un lloc tan diferent com les selves de Borneo! Recomanem molt l'agència amb la que hem contractat el tour "come2indonesia", perquè ens ho han gestionat tot molt bé, i ha sortit tot rodó, i sobretot el nostre guia Igo, que ara ja més que el nostre guia, és un amic que tenim a l'altre punta de món!

El vol que havia de sortir a les 9h, però ha sortit a la 1h!!!! 4 hores de retard! Ja dèiem que la puntualitat no és el punt fort de les companyies Indonèsies! Tornem a volar amb Kalstar, i tot perfecte. Des de l'aeroport de Semarag on hem aterrat, encara ens esperaven 3 hores de cotxe fins el nostre hotel d'avui, el Manohara Hotel, que està dins el parc de Borobudur, i des del restaurant ja el podem veure il·luminat!

La idea era visitar el temple de Borobudur aquesta tarda, però com que hem anat tan tard, ho haurem de fer demà al matí, i a la tarda visitar el temple de Prambanan.

Ara, un cop instal·lats ja a l'hotel, hem anat a la zona del restaurant, on cada dia al vespre fan una dansa típica, en un escenari davant del temple de Borobudur il·luminat, i ens han deixat fer fotos amb els ballarins!

Han sigut 3 dies molt intensos. Ara ens n'anem a sopar, que des de les 6,30h que hem esmorzat, no hem menjat res, només una magdalena a l'avió! Quina gana!

Estem genial i hem passat uns dies increïbles! Ara a continuar disfrutant de més raconets d'aquest país.

Selamat malam des de Indonesia!

Marta i Jordi, des del temple de Borobudur.

1. Quina passada! Sembleu l'Indiana Jones. I la barqueta, quin luxe, cada vegada ens esteu fent mes enveja. Apa a seguir disfrutant, i fins a la propera. Ah! els peixets i les plantes, perfectes. Moltíssims petons.

2. hola parella, veig que tot va molt bè, nosaltres estem be i ahir ja varem tornar
    de galicia, el clima una passada no com aqui que fa un calor insoportable
    petons

3. Però si això és un viatge de plaer; tot el dia menjant i fent noves amistats. Que guapo!

4. Wow! He estat marranejant una mica el vostre blog que no coneixia.
    Bona feina, nois! Nosaltres vam conèixer els orangutans i els nasseruts a la part malaisia de Borneo. Va ser espectacular. De Indonèsia només coneixem Bali i una mica de Java, però no el Bromo. Quina enveja!
    Salutacions!

1. Bones Jordi! Moltes gràcies per escriure'ns!! Ens fa molta il·lusió que hi hagi gent a part d'amics i família que miri el nostre petit blog, i molt més que ens hi deixin un comentari! Nosaltres ens servim molt d'altres blogs per preparar els nostres viatges, així que si el nostre també pot ajudar a algú, millor que millor!

Realment Borneo va ser increïble, dels millors moments viatgers que recordo, i que ens encantaria tornar a viure, però aquesta vegada des de la part Malasia.

Nosaltres també hem estat marranejant el vostre blog, i és impressionant el currículum viatger que teniu! Vosaltres sí que feu enveja!! Ja ens agradaria d'aquí a uns anys poder pintar tants països en el nostre mapa!! Enhorabona pel vostre blog!!!

Aquest any nosaltres fem Vietnam i Cambotja, amb moltes ganes, ja que és un vaitge que fa temps que tenim en ment! Ja ens hem llegit la vostre crònica dels temples d'Angkor, impressionants!

Gràcies novament per escriure'ns, i seguiu disfrutant tant o més que fins ara, d'aquest "virus" viatger que als que el tenim ens té ben enganxats!